torsdag 5. november 2009

Et luemønster blir til


En dag kom det ei dame til meg med ei lue som hun hadde vunnet, og lurte på om jeg hadde sett denne før, eller visste av mønster. Jeg lovte henne å se hva jeg kunne gjøre, og spurte meg rundt hos folk jeg kjenner, og på et forum jeg er medlem av. Men neida, ingen hadde sett akkurat denne, jeg fikk en del linker til forskjellige luer, men det var ikke helt det samme.


Jeg fant til slutt ut at jeg måtte prøve meg selv, og etter mye prøving og feiling underveis, har jeg fått til et tilnærmet resultat, selv om jeg har gjort en del endringer.

Jeg tar sjansen på å legge ut mønsteret her, men skulle noen kjenne igjen, eller vite opphav på lua, vil jeg gjerne ha tilbakemelding, slik at jeg kan gi kreditten til den som fortjener den.




Barnelue.

Garnforslag: pt5 50g rosa
50g lilla
50g hvit

Strømpepinner, rundpinne og heklekrok nr 3,5

Øreklaff (strikkes fram og tilbake):
Legg opp 4 masker med rosa. Strikk 1 omg. rett og 1 omg. vrang.

Øking:
Ta første maske av, øk 1m, strikk 2m, øk 1m, strikk 1m. = 6 masker.
1 omg. vrang.
Ta første maske av, øk 1m, strikk 4m, øk 1m, strikk 1m. = 8 masker.
1 omg. vrang.
Ta første maske av, øk 1m, strikk 6m, øk 1m, strikk 1m. = 10 masker.
1 omg. vrang.
Ta første maske av, øk 1m, strikk 8m, øk 1m, strikk 1m. = 12 masker.
1 omg. vrang.
Ta første maske av, øk 1m, strikk 10m, øk 1m, strikk 1m. = 14 masker.
1 omg. vrang.
Ta første maske av, øk 1m, strikk 12m, øk 1m, strikk 1m. = 16 masker.
1 omg. vrang.
Ta første maske av, øk 1m, strikk 14m, øk 1m, strikk 1m. = 18 masker.
1 omg. vrang.
Ta første maske av, øk 1m, strikk 16m, øk 1m, strikk 1m. = 20 masker.
1 omg. vrang.

Strikk en øreklaff til.

Nå skal du ta sammen, for å strikke rundt.
Strikk den ene øreklaffen, legg opp 22m, strikk den andre øreklaffen,legg opp 34 m. = 96 masker. Ta sammen og strikk 9 omg. glattstrikk. Pass på så du ikke får tvinn.

Skift til lilla, og strikk 1 omg 2r 2vr.
2 omg rett.

Skift til rosa, strikk 1 omg. 2r 2vr.
1 omg. rett.

Skift til hvit, strikk 1 omg. 2r 2vr.
7 omg. rett.

Skift til lilla, strikk 1 omg. 2r 2vr.
22 omg. glattstrikk

Felling:
Strikk 2r, 2r sammen, pinnen ut. = 72 masker.
2 omg. rett.

Strikk 1r, 2r sammen, pinnen ut = 48 masker.
2 omg. rett.

Hullrad:
Strikk 2r sammen, 1 kast. Gjenta pinnen ut.
Strikk 2vridd rett, 2 vrang 14 omg.

Bytt til rosa, og strikk 4 omg. Fell av.

Avslutningskant (riller): Jeg har valgt å strikke kanten rundt.
Ta opp masker rundt hele kanten (jeg heklet dem opp). Dette blir 1 omg.
Neste omgang strikkes vrang. Øk på denne omgangen 1 maske på hver spiss på øreklaffen, og fell i buen på hver side av øreklaffen.

Strikk til sammen 4 riller. Fell av. Fest trådene.

Snorer:
Hekle 20 luftmasker, hekle 2 fastmasker i hver luftmaske. Du trenger 3 snorer.

Fest snorene på hver øreklaff, og tre den siste i hullraden øverst.


Denne oppskriften kan enkelt justeres større eller mindre ved å endre maskeantallet du tar opp foran og bak øreklaffene, eller bruke tykkere/tynnere garn/pinner.
Jeg tar forbehold om feil.

Lykke til.

1 Comment:

  1. Sjarmtroll-Unni -Kystcavalieren said...
    Hei Anne*!
    Søt lue!
    GODT NYTTÅÅÅÅÅR!

    Klem,
    U9

Post a Comment